När en kommunal verksamhet eller ett kommunalt beslut påverkar många barn, grupper eller större befolkningsgrupper, klarläggs barnets bästa med en barnkonsekvensanalys. ”Barnen” kan här avse alla personer under 18 år i kommunen eller någon mera avgränsad grupp, såsom barn eller unga som är i en viss ålder, använder vissa tjänster eller befinner sig i en speciell livssituation.
Det finns i vissa fall skäl att utöka barnkonsekvensanalysen även till unga vuxna som fyllt 18 år och inbegripa brytningsskedet mellan barndom och vuxenliv i bedömningen. Till exempel vid en bedömning av gymnasie- eller yrkesutbildningen är det naturligtvis skäl att granska konsekvenserna också för 18 år fyllda studerande.
Barnkonsekvensanalysen är ett hjälpmedel för att klarlägga och ta hänsyn till barnets bästa i det beslutsfattande som gäller barn. Barnkonsekvensanalysen hör till gruppen förhandsbedömningar (EVA), tillsammans med bedömningen av miljökonsekvenser och ekonomiska konsekvenser. Barnkonsekvensanalysen är också en analys av konsekvenserna för grundrättigheterna och de mänskliga rättigheterna.
I barnkonsekvensanalysen analyserar man hur något avgörande påverkar barnens eller de ungas välbefinnande och utveckling och hur deras rättigheter förverkligas. Vid analysen används såväl myndigheternas forskningsrön som empiriska data om barnen, de unga och familjerna.
Man ska alltid utföra en barnkonsekvensanalys, när kommunen planerar utbildning, trafik, byggande, markanvändning, idrotts-, kultur- och fritidstjänster, social-, hälsovårds- och småbarnspedagogiktjänster eller vad som helst annat, om det direkt påverkar barn och unga.
Barnkonsekvensanalysen ansluter sig i kommunen till alla verksamhetsområden och verkligt många projekt.
Om barnkonsekvenserna är indirekta och inte kan anses vara relevanta behöver man inte nödvändigtvis utföra en barnkonsekvensanalys. Man bör dock minnas att man ofta först i den egentliga konsekvensanalysen upptäcker att det finns konsekvenser fastän sådana inte skulle ha konstaterats vid en första anblick. Om du befarar att du gör en barnkonsekvensanalys i onödan, oroar du dig i onödan.
De kommunala beslutsfattarna och myndigheterna ska alltid kunna motivera hur man har bedömt barnets bästa i en verksamhet. Då man bedömer barnets bästa i kommunen, ingår det i arbetet att identifiera och bedöma de positiva och negativa konsekvenserna för barnen av de beslut som är under beredning, även av annan myndighetsverksamhet. Samtidigt ska man begrunda hur det skulle vara möjligt att minska identifierade negativa konsekvenser.
Ska vår byskola dras in?
I Alajärvi planerades en omorganisering av skolnätet – tio skolor var för mycket i den lilla kommunen, då barnen var färre än tidigare. Eftersom frågan framför allt hade konsekvenser för barnen, fanns det skäl att involvera dem i konsekvensanalysen.
Kommunen gjorde en presentation, som lärarna använde i diskussion med alla klasser i lågstadieskolorna. Barnen fick information om projektet i förståelig form. Detta hjälpte dem både att ta ställning och att i sinom tid anpassa sig till förändringarna och förstå vad som låg bakom dem.