Indikatorer

Indikatorer i kartläggningen av nuläget  

På den här sidan kan ni svara på indikatorfrågorna. Svaren sparas automatiskt.

Här hittar ni de nödvändiga anvisningarna för att svara på indikatorfrågorna:

Obs! Du kan fylla i den här blanketten bara om du hör till koordineringsgruppen i en kommun som förverkligar modellen Barnvänlig kommun. Alla kan granska frågorna i blanketten.

Struktur- och processindikatorer

Fråga9
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
I planeringen av kommunens verksamhet tar man hänsyn till barn och familjer i särskild sårbar ställning och som riskerar diskriminering. Svaren samlas in förvaltningsvis.
  • barn med utrikesbakgrund

  • asylsökande barn                                                                                                        

  • barn som har annat modersmål än svenska och finska 

  • barn och unga som tillhör en sexuell minoritet eller könsminoritet 

  • barn / barn till familjer med psykisk ohälsa  

  • barn /barn till familjer med rusmedelsproblematik      

  • barn till mindre bemedlade familjer 

  • barn som har en funktionsnedsättning eller långtidssjuka barn 

  • barn som bor i glesbygden eller socioekonomiskt mindre välställda områden 

  • barn som placerats utanför hemmet

  • samiska eller romska barn          

  • barn som hör till en religiös minoritet 

Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Övervägande har gjorts för enstaka grupper av barn, av någon enstaka förvaltning eller så har inget övervägande gjorts.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
I planeringen och utvecklingen av verksamheten utnyttjas sporadiskt erfarenheter och synpunkter från olika grupper av barn och unga kring olika former av diskriminering och utanförskap. Några förvaltningar och enheter har övervägt hur hindren för alla utsatta grupper av barns jämlikhet och delaktighet kan undanröjas och hur diskriminering kan förhindras.
Nivå 3: Förverkligas väl
I planeringen och utvecklingen av verksamheten utnyttjas erfarenheter och synpunkter från olika grupper av barn och unga kring olika former av diskriminering och utanförskap samt statistiska uppgifter uppdelat enligt olika grupper av barn. Nästan all förvaltning och enheter har övervägt hur hindren för alla utsatta grupper av barns jämlikhet och delaktighet kan undanröjas och hur diskriminering kan förhindras.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
I planeringen och utvecklingen av verksamheten utnyttjas erfarenheter och synpunkter från olika grupper av barn och unga kring olika former av diskriminering och utanförskap samt statistiska uppgifter uppdelat enligt olika grupper av barn. Alla förvaltningar och enheter har övervägt hur hindren för alla utsatta grupper av barns jämlikhet och delaktighet kan undanröjas och hur diskriminering kan förhindras. I förebyggandet av diskriminering beaktas olika former av diskriminering, till exempel systematiskt förebyggande, att försätta andra i sämre ställning och underlåtenhet att agera.
Fråga10
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Kommunen allokerar resurser eller särskilt stöd till barn i sårbar ställning.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Kommunen har inte fördelat stödet i kommunen.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Kommunen använder några former av positiv särbehandling, men har inte fördelat några resurser.
Nivå 3: Förverkligas väl
Kommunen samlar in information för att möjliggöra bättre fördelning av resurser. Kommunen använder olika former av positiv särbehandling för att fördelar resurser för barn i sårbar ställning.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Kommunen samlar omfattande information för att identifiera socioekonomiska utsatta områden och skolor. Olika former av positiv särbehandling och finansieringsmodeller används för att fördela resurser och stöd enligt område och för att förhindra regional ojämliket.
Fråga11
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Kommunen förebygger diskriminering genom att försöka påverka kommuninvånarnas attityder.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Kommunen har ännu inte vidtagit åtgärder för att förändra diskriminerande attityder.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Enstaka kampanjer eller motsvarande har ibland genomfört eller är under planering. Effekterna av kommunens kommunikation för att förebygga diskriminering har inte beaktats. I kommunens egen kommunikation bemöts diskriminering reaktivt, men antirasism och antidiskriminering samt tal och attityder som respekterar mänskliga rättigheter främjas inte aktivt.
Nivå 3: Förverkligas väl
Det har funnits och kommer att genomföras enstaka kampanjer eller motsvarande kommunikation mot diskriminering. Kommunens kommunikation främjar mångfald i vardagen. Åtgärder mot rasism och diskriminering ingår i kommunens jämställdhets- och likabehandlingsplaner.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Kommunen har (eventuellt i samarbete med andra verksamhetsaktörer) kampanjer, åtagandet och aktiv kommunikation till kommuninvånarna om antirasism och antidiskrimineringsarbetet. Det fria bildningsarbetet, biblioteken, arbetarinstituten, idrottsföreningarna m.fl. agerar aktivt mot diskriminering. Kommunens egen kommunikation främjar mångfald vardagen. Åtgärder mot rasism och diskriminering ingår i kommunens jämställdhets- och likabehandlingsplaner. Kommuninvånare, barn och/eller organisationer som risker att bli utsatta för diskriminering involveras i planeringen av kampanjer och aktiviteter och i utvärderingen av deras effekter.
Fråga12
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Forskning, erfarenhet och officiell information om barn sorteras i kommunen så att det istället för ett genomsnitt är möjligt att analysera situationen för olika grupper av barn (t.ex. gällande mobbning i skolan, situationen för barn med utländsk bakgrund och barn med funktionsnedsättning, samt regionala skillnader inom kommunen).
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Informationen analyseras ännu inte specificerat.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Man analyserar informationen i fråga om några barngrupper och områden. Resultaten av granskningen leder sällan till praktiska åtgärder eller styr beslutsfattandet.
Nivå 3: Förverkligas väl
Man analyserar information som gäller nästan alla barngrupper och områden. Resultaten av granskningen leder ganska ofta till praktiska åtgärder eller styr beslutsfattandet. Barnen och de unga är med och tolkar och kommenterar t.ex. resultaten av enkäten Hälsa i skolan.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Den information som utnyttjas är mångsidig och den analyseras i fråga om olika grupper av barn och olika områden. Om det inte är möjligt att specificera informationen, hittar man på alternativa sätt (t.ex. intervjuer, organisationer) att få fram många slags röster och geografiska data. Dessutom insamlar man av barn och unga i olika ålder systematiskt in uppgifter om diskrimineringsformer och -erfarenheter. Resultaten av granskningen leder systematiskt till verksamhet och styr beslutsfattandet. Barnen och de unga är med och tolkar och kommenterar t.ex. resultaten av enkäten Hälsa i skolan.
Fråga13
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Kommunen ser till att varje barn (även t.ex. mindre bemedlade barn och barn med en funktionsnedsättning) får en möjlighet till att delta i en fritidsverksamhet och ha en meningsfull fritid.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Inga mångsidiga, tillgängliga eller förmånliga fritidsalternativ eller fritidslokaler för barn och unga.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Gratis och tillgängliga fritidsintressen och fritidsaktiviteter erbjuds av kommunen, men deras tillgänglighet har inte utvärderats, exempelvis med hänsyn till de behov som barn med funktionsnedsättning, regnbågsbarn eller barn annat modersmål än kommunens officiella servicesspråk.
Nivå 3: Förverkligas väl
Gratis och tillgängliga fritidsintressen och fritidsaktiviteter erbjuds och möjliggörs för majoriteten av barn och unga, med hänsyn till åtminstone barn med funktionsnedsättning och barn från låginkomstfamiljer. Fritidsverksamheternas tillgänglighet utvärderas slumpmässigt.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Gratis och tillgängliga fritidssysselsättningar och fritidslokaler erbjuds och möjliggörs för alla barn och unga (t.ex. regnbågsbarn och andra barns särskilda behov tas i beaktande). Barn och unga med funktionsnedsättning får den personliga hjälp de behöver samt färdtjänster som möjliggör fritidssysselsättningar och vänskapsförhållanden utan att familjen belastas. I kommunen ordnas riktade motionsgrupper till barn och unga som inte är aktiva i idrottsföreningsverksamheten. Fritidsverksamheternas tillgänglighet utvärderas årligen.
Fråga14
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Barnens uppväxtmiljö stöder barnets rätt till sitt eget språk och sin kultur.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Kommunen har inte ägnat särskild uppmärksamhet åt språk- och kulturmedvetenhet.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Språk- och kulturmedvetenhet förverkligas i en del av enheterna och förvaltningarna. Vissa språkliga och kulturella gruppers behov har beaktats.
Nivå 3: Förverkligas väl
Språk- och kulturmedvetenhet förverkligas i största delen av enheterna och förvaltningarna. Kommunen tillgodoser nästan alla språkliga och kulturella gruppers behov.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Småbarnspedagogiken, den grundläggande undervisningen och det andra stadiet samt ungdomstjänsterna fungerar språk- och kulturmedvetet, så att språk, kulturer och synsätt knyts samman som en del av inlärningen och verksamheten. I kultur- och idrottstjänsterna beaktas den kulturella och språkliga mångfalden. Undervisning i barnets eget modersmål erbjuds på ett tillgängligt sätt. Det erbjuds undervisning i nationella minoritetsspråk såsom romani, de tre samiska språk som talas i Finland samt teckenspråk. Språken utvecklas enligt möjligheter och behov. Barn uppmuntras att använda sitt egna språk. Vårdnadshavarna informeras om möjligheterna att studera sitt modersmål.
Fråga15
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
Uppsökande ungdomsarbete och andra lågtröskelstödtjänster för unga (t.ex. Navigatorn) implementeras i kommunen som kontinuerliga verksamhetsformer.
Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Det existerar inga övriga verksamheter utöver de lagstadgade stödformerna.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Det finns några verksamhetsformer, men de saknar kontinuerlig finansiering.
Nivå 3: Förverkligas väl
Det existerar ett fåtal permanenta verksamhetsformer.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Flera kontinuerliga åtgärdsformer riktade till unga som riskerar att bli utanförskap, till exempel unga utanför arbete och utbildning. Verksamheten följs upp och utvärderas regelbundet.
Fråga16
    Tilldela
    Status

Föregående version:

Nykyinen versio:
I barnens uppväxtmiljöer samt med hjälp av resursfördelning mellan olika områden förebygger man aktivt barns ojämlikhet och att vårdnadshavares låga utbildningsnivå går i arv.

ORDNANDE AV SMÅBARNSPEDAGOGIK FÖR BARN SOM ANSÖKER OM INTERNATIONELLT SKYDD

Avgörande av riksdagens biträdande justitieombudsman (på finska)

Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4
Nivåbeskrivningar
Show all
Nivå 1: Förverkligas lite eller inte alls
Ingen uppmärksamhet har ägnats åt detta.
Nivå 2: Förverkligas i någon mån
Vissa enheter har verksamhetsmodeller för att förebygga ojämlikhet, stödja styrkor och resurser för att främja välbefinnandet. Kommunen erbjuder alla barn lika möjligheter att delta i småbarnsfostran.
Nivå 3: Förverkligas väl
I nästan alla enheter och i planläggningen har man i bruk mångsidiga verksamhetsmodeller för att förebygga att det uppstår ojämlikhet och för att stödja styrkor samt resurser för att främja välfärden. Kommunen har öronmärkt medel för positiv särbehandling för att förebygga ojämlikhet Kommunen erbjuder alla barn lika möjligheter att delta i småbarnsfostran.
Nivå 4: Förverkligas utomordentligt
Det har varit möjligt att hålla gruppstorlekarna rimliga eller så stödjer undervisningsarrangemangen elevernas behov på andra sätt. Beslut om inklusion styrs av barnets bästa, inte ekonomin. Kommunen erbjuder alla barn lika möjligheter att delta i småbarnsfostran. Kommunen har öronmärkt medel för positiv särbehandling för att förebygga ojämlikhet. I områdesbeslut vägs effekterna på utvecklingen av barns ojämlikhet och möjligheter till rörelse och fritidsintressen.

Resultatindikatorer

Fråga 17
    Tilldela
    Status
Familjens upplevda ekonomiska situation måttlig eller sämre
Värde per kommun Nationellt medeltal
År
2019
%
Eleverna i åk 8 och 9
25,4%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2019
År
2021
%
Eleverna i åk 8 och 9
25,8%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2021
År
2023
%
Eleverna i åk 8 och 9
30,3%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2023
Fråga 18
    Tilldela
    Status
17 - 24-åriga personer utanför utbildningssystemet
Värde per kommun Nationellt medeltal
År
2018
%
17 - 24-åriga
7,9%
Källa: Sotkanet / Statistikcentralen (Examensregistret) 2018
År
2019
%
17 - 24-åriga
7,5%
Källa: Sotkanet 2019 / Statistikcentralen (Examensregistret)
År
2020
%
17 - 24-åriga
7,3%
Källa: Sotkanet 2020, eller Barnskyddsregistret, Institutet för hälsa och välfärd, Tietoikkuna
År
2021
%
17 - 24-åriga
7,9%
Källa: Sotkanet 2021, eller Barnskyddsregistret, Institutet för hälsa och välfärd, Tietoikkuna
Fråga 19
    Tilldela
    Status
Personer som riskerar att marginaliseras

 (inte i arbete, studerar inte, inte i beväringstjänst)

Värde per kommun Nationellt medeltal
År
2017
%
18 - 24-åriga
16,9%
Källa: Sotkanet / Sysselsättningsstatistik (Statistikcentralen) 2017
År
2018
%
18 - 24-åriga
16,0%
Källa: Sotkanet 2018 / Sysselsättningsstatistik (Statistikcentralen)
År
2019
%
18 - 24-åriga
16,1%
Källa: Sotkanet 2019 / Sysselsättningsstatistik (Statistikcentralen)
År
2020
%
18 - 24-åriga
18,3%
Källa: Sotkanet 2020 / Sysselsättningsstatistik (Statistikcentralen)
År
2021
%
18 - 24-åriga
15,4%
Källa: Sotkanet 2021 / Sysselsättningsstatistik (Statistikcentralen)
Fråga 20
    Tilldela
    Status
Personer som fått invalidpension på grund av psykisk störning eller beteenderubbning
Värde per kommun Nationellt medeltal
År
2019
%
18 - 24-åriga
1,7%
Källa: Sotkanet / Pensionsskyddscentralen (ETK) 2020
År
2020
%
18 - 24-åriga
1,8%
Källa: Sotkanet 2020 / Pensionsskyddscentralen (ETK) 2020
År
2021
%
18 - 24-åriga
1,8%
Källa: Sotkanet 2021 / Pensionsskyddscentralen (ETK) 2020
År
2022
%
18 - 24-åriga
1,8%
Källa: Sotkanet 2022 / Pensionsskyddscentralen (ETK) 2020
Fråga 21
    Tilldela
    Status
Fritidsintresse minst en dag i veckan
Värde per kommun Nationellt medeltal
År
2017
%
Eleverna i åk 8 och 9, unga som är födda utomlands
75,7%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2017
År
2019
%
Eleverna i åk 8 och 9
95,9%
%
Eleverna i åk 8 och 9, unga som är födda utomlands
88,4%
%
Eleverna i åk 8 och 9, unga som upplever funktionsbegränsningar
82,7%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2019
År
2021
%
Eleverna i åk 8 och 9
95,8%
%
Eleverna i åk 8 och 9, unga som är födda utomlands
86,9%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2021
År
2023
%
Eleverna i åk 8 och 9
95,2%
Källa: Enkäten Hälsa i skolan 2023